top of page
HYKJEBERG

2km eller 5km tur och retur.

Hykjeberg är ett väldigt omtyckt och populärt besöksmål  i Älvdalen.

Hykjeberg är ett naturreservat och med sitt branta stup syns berget väl från håll när du befinner dig i närområdet. Väl uppe på berget har du otroligt fin milsvid utsikt. Här finns också prinsparets bröllopsgåva placerad, prinsbänken.

Det finns två vägar att välja på för att sig upp på Hykjeberg. Den ena är 2km tur och retur och den andra är 5km.

Den vanligaste leden för att ta sig upp är 2km och är markerad från den övre parkeringsplatsen. Längst leden finns en hel del stenar och rötter, så trots all vacker natur runt omkring dig, håll koll på vart du sätter fötterna.

Sen finns det också en rödmarkerad led som är 5km och lite mer krävande. Från den här leden kan du se det lodräta bergsvägen nerifrån. Den här leden och vandringen har en brant avslutning.

Oavsett vilken led du väljer så är Hykjeberg väl värt ett besök. Ta gärna med fika då det finns en slogbod på toppen!

Hyikeberg Film
Erik Karlsson

2km

Från centrala Älvdalen kör RV70 mot Idre/Särna. Sväng höger mot Rot/Klitten. Följ Klittenvägen tills du passerar byn Klitten. Fortsätt på grusvägen rakt fram. När det kommer en fyrvägskorsning, kör rakt fram. Vid Hykje fäbod, håll vänster. Här tar vägen slut och här finns en vändplan, parkera din bil här och din vandring börjar vid informationstavlan om Hykjebergets naturreservat.

HITTA HIT

5km

När du kommer från Älvdalens centrum så kör du norrut på riksväg 70. Efter ca 3 kilometer så  kör höger mot Sveg. Följ skyltarna mot Klitten i nästa korsning. När du är i Liden sväng höger till Nässjövägen. Fortsätt mot Y-korsningen, håll vänster på Nässjövägen. Fortsätt fram till vändplanen och parkera där. Den här leden är rödmarkerad.